Science

Science

Press release (italian)

Science, April 2014

Distinct Profiles of Myelin Distribution Along Single Axons of Pyramidal Neurons in the Neocortex

Giulio Srubek Tomassy,1 Daniel R. Berger,2,3 Hsu-Hsin Chen,1 Narayanan Kasthuri,2
Kenneth J. Hayworth,2 Alessandro Vercelli,4 H. Sebastian Seung,3 Jeff W. Lichtman,2 Paola Arlotta1

Myelin is a defining feature of the vertebrate nervous system. Variability in the thickness of the myelin envelope is a structural feature affectingx the conduction of neuronal signals. Conversely, the distribution of myelinated tracts along the length of axons has been assumed to be uniform. Here, we traced high-throughput electron microscopy reconstructions of single axons of pyramidal neurons in the mouse neocortex and built high-resolution maps of myelination.

We find that individual neurons have distinct longitudinal distribution of myelin. Neurons in the superficial layers displayed the most diversified profiles, including a new pattern where myelinated segments are interspersed with long, unmyelinated tracts. Our data indicate that the profile of longitudinal distribution of myelin is an integral feature of neuronal identity and may have evolved as a strategy to modulate long-distance communication in the neocortex. [read more]

1 Department of Stem Cell and Regenerative Biology, Harvard University, Cambridge, USA.
2 Department of Molecular and Cellular Biology, Harvard University, Cambridge, USA.
3 Department of Brain and Cognitive Sciences, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA.
 4 Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi, Neuroscience Institute of Turin, Turin, Italy.

Harvard Stem Cell Institute
Harvard researchers present new view of myelin

(A) High-resolution rendering of myelin distribution along single axons of 22 pyramidal neurons traced and reconstructed in layer II/III of the V1 data set.
(C) High-resolution rendering of three representative neurons displaying differentmyelinationmodes.

26 luglio 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Fino al 31 luglio è possibile sottomettere gli abstract per la seconda conferenza annuale dei giovani neuroscienziati, in programma a Milano dal 14 al 16 novembre 2019.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019