Physiology & Behavior - A. Rodriguez-Gomez, F. Filice, S. Gotti, G. Panzica

Physiology & Behavior - A. Rodriguez-Gomez, F. Filice, S. Gotti, G. Panzica
S00319384

Physiology & Behavior, May 2014

Perinatal exposure to genistein affects the normal development of anxiety and aggressive behaviors and nitric oxide system in CD1 male mice.

Rodriguez-Gomez A.1, Filice F., Gotti S.1, Panzica G.1

Genistein is a phytoestrogen, particularly abundant in soybeans, that is able to bind estrogen receptors exerting both estrogenic and antiestrogenic activities. Genistein is largely present in the human diet even during pregnancy. Embryos and fetuses are therefore, commonly exposed to genistein during the development and after birth. In the present study, we used a murine model as a test end-point to investigate the effects of early exposure to genistein on adult male behavior and related neural circuits.

Exposure of dams to genistein (100?g/g of body weight) daily during late pregnancy and early lactation, produced in male offspring, when adults, significant changes in anxiety behavior and statistically significant variations in the number of neuronal nitric-oxide synthase positive cells in the amygdala. In conclusions, these data indicate that early exposure to phytoestrogens may induce life-long effects on the differentiation of brain structures and behaviors. [read more - PubMed.org]

1Department of Neuroscience, University of Torino; Neuroscience Institute Cavalieri-Ottolenghi (NICO)

Graphical abstract

graphical_abstract_panzica

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Incoraggiare i giovani ricercatori dei laboratori in tutta Italia a incontrarsi, connettersi, collaborare e condividere uno spazio dove possano scambiare conoscenze e idee, stabilendo così collaborazioni tra gruppi. Torna per il secondo anno, con lo stesso l'obiettivo, l'appuntamento con Brainstorming Research Assembly for Young Neuroscientists - che ha ottenuto tra gli altri il patrocinio del NICO.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019