Molecular and Cellular Neuroscience

Molecular and Cellular Neuroscience

Molecular and Cellular Neuroscience, November 2013

Modulation of semaphorin3A in perineuronal nets during structural plasticity

Carulli Daniela, Foscarin Simona, Faralli Alessio, Pajaj Ermira, Rossi Ferdinando
Department of Neuroscience, Neuroscience Institute of Turin (NIT), University of Turin, Turin, Italy
Neuroscience Institute of the Cavalieri-Ottolenghi Foundation (NICO), University of Turin, Turin, Italy

In the adult central nervous system subsets of neurons are enwrapped by densely organized extracellular matrix structures, called perineuronal nets (PNNs). PNNs are formed at the end of critical periods and contribute to synapse stabilization. Enzymatic degragation of PNNs or genetic deletion of specific PNN components lead to the prolongation of the plasticity period.

PNNs consist of extracellular matrix molecules, including chondroitin sulfate proteoglycans, hyaluronan, tenascins and link proteins. It has been recently shown that the chemorepulsive axon guidance protein semaphorin3A (Sema3A) is also a constituent of PNNs, binding with high affinity to the sugar chains of chondroitin sulfate proteoglycans. To elucidate whether the expression of Sema3A is modified in parallel with structural plasticity in the adult CNS, we examined Sema3A expression in the deep cerebellar nuclei of the adult mouse in a number of conditions associated with structural reorganization of the local connectivity.

We found that Sema3A in PNNs is reduced during enhanced neuritic remodeling, in both physiological and injury-induced conditions. Moreover, we provide evidence that Sema3A is tightly associated with Purkinje axons and their terminals and its amount in the PNNs is related to Purkinje cell innervation of DCN neurons, but not to glutamatergic inputs.

On the whole these data suggest that Sema3A may contribute to the growth-inhibitory properties of PNNs and Purkinje neurons may directly control their specific connection pattern through the release and capture of this guidance cue in the specialized ECM that surrounds their terminals.

20 settembre 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Incoraggiare i giovani ricercatori dei laboratori in tutta Italia a incontrarsi, connettersi, collaborare e condividere uno spazio dove possano scambiare conoscenze e idee, stabilendo così collaborazioni tra gruppi. Torna per il secondo anno, con lo stesso l'obiettivo, l'appuntamento con Brainstorming Research Assembly for Young Neuroscientists - che ha ottenuto tra gli altri il patrocinio del NICO.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019