Development, P. Peretto - F. Luzzati

01/11/2014
Development, P. Peretto - F. Luzzati

Development, November 2014

Quiescent neuronal progenitors are activated in the juvenile guinea pig lateral striatum and give rise to transient neurons

Federico Luzzati1,2, Giulia Nato1,2, Livio Oboti1,2, Elisa Vigna3, Chiara Rolando2,4, Maria Armentano2,5, Luca Bonfanti2,5, Aldo Fasolo1,2 and Paolo Peretto1,2

In the adult brain, active stem cells are a subset of astrocytes residing in the subventricular zone (SVZ) and the dentate gyrus (DG) of the hippocampus. Whether quiescent neuronal progenitors occur in other brain regions is unclear. Here, we describe a novel neurogenic system in the external capsule and lateral striatum (EC-LS) of the juvenile guinea pig that is quiescent at birth but becomes active around weaning.

Activation of neurogenesis in this region was accompanied by the emergence of a neurogenic-like niche in the ventral EC characterized by chains of neuroblasts, intermediate-like progenitors and glial cells expressing markers of immature astrocytes. Like neurogenic astrocytes of the SVZ and DG, these latter cells showed a slow rate of proliferation and retained BrdU labeling for up to 65 days, suggesting that they are the primary progenitors of the EC-LS neurogenic system. Injections of GFP-tagged lentiviral vectors into the SVZ and the EC-LS of newborn animals confirmed that new LS neuroblasts originate from the activation of local progenitors and further supported their astroglial nature.

Newborn EC-LS neurons existed transiently and did not contribute to neuronal addition or replacement. Nevertheless, they expressed Sp8 and showed strong tropism for white matter tracts, wherein they acquired complex morphologies. For these reasons, we propose that EC-LS neuroblasts represent a novel striatal cell type, possibly related to those populations of transient interneurons that regulate the development of fiber tracts during embryonic life [read more - Development]

1Department of Life Sciences and Systems Biology (DBIOS), University of Turin, Turin 10123, Italy
2Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO), Orbassano 10010, Italy
3Department of Oncology, University of Turin, c/o Institute for Cancer Research and Treatment (IRCC), Candiolo 10060, Italy
4Department of Neuroscience, University of Turin, Turin 10126, Italy
5Department of Veterinary Sciences, University of Turin, Grugliasco 10095, Italy

26 luglio 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Fino al 31 luglio è possibile sottomettere gli abstract per la seconda conferenza annuale dei giovani neuroscienziati, in programma a Milano dal 14 al 16 novembre 2019.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019