Neurogenesi adulta

Contacts

Tel +39 011 6706632
e-mail: sara.bonzano@unito.it

Curriculum Vitae

Born in Valenza (AL) on 22.03.1987. Italian.

Education
2016. PhD in Neuroscience (Univ. Turin). Thesis title: “Expression and function of the transcription factor COUP-TFI in the neurogenic regions of the adult mouse brain”
2011. MSc in Molecular and Cellular Biology (Univ. Turin). Thesis title: “Olfactory enrichment influences dopaminergic phenotype in the olfactory bulb of adult mice” Final mark: 110/110 cum laude and right for publication.
2009. BS in Biological Sciences (Univ.Turin). Thesis title: Thesis title: “Analysis of the expression of BDNF following olfactory enrichment in the olfactory bulb of adult mice”. Final mark: 109/110.
2006. Scientific diploma, Liceo Scientifico N. Copernico, Turin (Italy).

Lab experiences
2018 – present: Postdoc at Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO), Univ. Turin, “Adult neurogenesis” team; Tutor: Silvia De Marchis. Project (Fondazione Umberto Veronesi Fellow 2018): “Restoring adult neurogenesis in the aged hippocampus to counteract age-related cognitive decline”.
2016-2017: Postdoc at iBV, Univ. Côte d'Azur, Nice (France); Tutor: Michèle Studer.
2014 (Sept/Dec): three-month PhD mobility at iBV, Univ. Côte d'Azur, Nice (France); Tutor: Michèle Studer.
2012–2015: PhD training; Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO), Univ. Turin, “Adult neurogenesis” team; Tutor: Silvia De Marchis.
2010-2011: Internship as master student, Dept. Life Sciences and Systems Biology (DBIOS), Univ. Turin; Lab Neurobiology.
2009: Internship as bachelor student, Dept. Life Sciences and Systems Biology (DBIOS), Univ. Turin; Lab Neurobiology.

Grants, Fellowships and Awards
2019: Postdoctoral fellowship, Fondazione Umberto Veronesi (Milan, Italy).
2018: Postdoctoral fellowship, Fondazione Umberto Veronesi (Milan, Italy).
2016-2017: Postdoctoral fellowship, Fondation Fyssen (Paris, France).
2014: Travel grant by the Italian Society for Neuroscience (SINS) for attending the 9th FENS Forum (Milan, Italy).
2014: Scholarship by the National Institute of Neurological Disorders and Stroke (NINDS, USA) for attending the Keystone Symposia “Adult Neurogenesis” (Stockholm, Sweden).
2014: Three-month scholarship for a mobility program for PhD student in France (Ministero Affari Esteri, MAE grant, year 2014).
2013: Prize for the best thesis (LM Molecular and Cellular Biology, A.Y.2010/2011, Univ. Turin).
2013: Master degree award in Neurobiology dedicated to the memory of Prof. M.F. Franzoni.

Research interests:
Cellular and molecular basis of adult neurogenesis within the mouse brain, with a particular interest on aging and neuroinflammation.

Scientific Societies:
Società Italiana di Neuroscienze (S.I.N.S., since 2013).

Curriculum Vitae

Publications:

PubMed.gov

Grant Fondazione Veronesi 2019: Sara Bonzano del NICO tra i 198 vincitori

La nostra ricercatrice Sara Bonzano vince per il secondo anno di seguito il grant di Fondazione Umberto Veronesi. Tra le 198 borse di ricerca annuali assegnate per il 2019, Sara ha vinto una delle 21 destinate all'area neuroscienze.  La Cerimonia di premiazione si è svolta il 21 marzo all'Università di Milano.

21 Marzo 2019

Neurone o astrocita? Scoperto il gene che guida le staminali adulte nella scelta del loro destino.

Il gene COUP-TFI controlla che le staminali producano la giusta quantità di nuovi neuroni o astrociti. Un eccesso dei secondi è la conseguenza di processi infiammatori associati a patologie tra cui l’Alzheimer. La scoperta del team guidato da Silvia De Marchis, del nostro gruppo di Neurogenesi adulta.

13 Luglio 2018

Grant Fondazione Veronesi: 2 ricercatrici del NICO tra i 188 vincitori

Sara Bonzano e Giulia Nato sono tra le 148 donne vincitrici su un totale di 188 borse di ricerca assegnate da Fondazione Umberto Veronesi per il 2018. Ecco i progetti delle nostre ricercatrici premiate il 21 marzo a Milano, alla cerimonia di consegna dei grant.

22 Marzo 2018