Stefano Pluchino, University of Cambridge, UK

Data dell'evento: 16/03/2017
seminars_2017

Thursday, 16th March - h 2:00 p.m.
Seminars Room, NICO

How stem cells signal to host immune

Stefano Pluchino, MD, PhD
Dept of Clinical Neurosciences, Wellcome Trust-Medical Research Council Stem Cell Institute University of Cambridge

Advances in stem cell biology have raised great expectations that diseases of the central nervous system may be ameliorated by the development of non-haematopoietic stem cell medicines. Yet, the application of stem cells as therapeutics is challenging and the interpretation of some of the outcomes ambiguous. The initial idea that stem cell transplants work only via structural cell replacement has been challenged by the observation of consistent intercellular information exchange between the graft and the host. . Sustained stem cell graft-to-host exchange of signals has led to remarkable trophic effects on endogenous brain cells and beneficial modulatory actions on innate and adaptive immune responses that ultimately promote the healing of the injured CNS. Among a number of promising candidate stem cell sources, mesenchymal/stromal stem cells (MSCs) and neural stem/precursor cells (NPCs) are being extensively investigated for their capacities to signal to the immune system upon transplantation in experimental CNS diseases.

Here, we focused on defining whether the form of cellular signalling mediated by extracellular membrane vesicles (EVs) exists for neural stem/precursor cells (NPCs), and on its molecular signature and functional relevance on target cells. We also investigated whether the EV cargo molecules are modulated by extracellular pro- or anti-inflammatory cytokines, determined the key elements responsible for this novel mechanism of EV-mediated intercellular communication, and finally reflected on the forthcoming challenges related to the translation of these exciting experimental proofs into ready-to-use clinical medicines for inflammatory CNS diseases.
Host: Luca Bonfanti

27 febbraio 2020

GLIAL CELLS-NEURON CROSSTALK IN CNS HEALTH AND DISEASE

University of Turin, Italy
The Workshop is aimed at PhD students and young Postdocs with the goal to promote a thorough understanding of the functions of glial cells in health and disease. The program includes lectures on the newest conceptual advancements and methodological approaches in the study of glial cells in synaptic functions, development and CNS diseases.

Deadline for registration: December 23, 2019.

29 novembre 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

15 novembre 2019

XXIX CONVEGNO GISN - Bari 2019

Il 16 e 17 novembre è in programma all'Università di Bari ‘Aldo Moro’ il 29° Convegno nazionale della G.I.S.N., l'associazione scientifica rivolta agli studiosi della morfologia del sistema nervoso.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Incoraggiare i giovani ricercatori dei laboratori in tutta Italia a incontrarsi, connettersi, collaborare e condividere uno spazio dove possano scambiare conoscenze e idee, stabilendo così collaborazioni tra gruppi. Torna per il secondo anno, con lo stesso l'obiettivo, l'appuntamento con Brainstorming Research Assembly for Young Neuroscientists - che ha ottenuto tra gli altri il patrocinio del NICO.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019