Pascal Kienlen-Campard, Université catholique de Louvain

Data dell'evento: 31/05/2019
seminars_2019

Friday, May 31st - h 2:00 p.m.
Seminars Room, NICO
Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi
Regione Gonzole 10, Orbassano (TO)

Pascal Kienlen-Campard, Université catholique de Louvain

How protein folding drives the onset and the progression of Alzheimer’s disease

The amyloid cascade hypothesis has played the prominent role in understanding the etiology and pathogenesis of Alzheimer's disease (AD). It proposes that the deposition of β-amyloid (Aβ)
is the initial pathological event leading to the formation of AD typical lesions, neurodegeneration, and ultimately dementia.Aβ is produced by the stepwise processing of APP by β- and γ-secretases.

Mutations responsible for inherited forms of AD (FAD) are located in the APP and Presenilin genes (PS1 or PS2), the latter being the catalytic subunits of the γ-secretase.
The molecular mechanisms regulating the shift from physiological to pathological processing of APP need to be fully elucidated. For instance, dimerization of APP was reported to control its processing and function. In our recent studies, we aimed at investigating how structural determinants regulate the formation of APP transmembrane dimersthat control its cleavage by γ-secretase, and their impact on APP function. We found that motifs in the juxtamembrane region of APP, where FAD mutation are located, allows specific oriention of APP dimer that control its intracellular signaling. Moreover, these motifs are critical for the formations of Aβ oligomers that display pathological properties.

In summary, our works on APP biology, in association with recent structural studies on protein folding observed in the disease, provide a comprehensive model to understand how specific protein motifs regulate two critical aspect of AD pathogeny: the formation of Aβ oligomers and APP-dependent intracellular signalization.

Host: Serena Stanga

21 giugno 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Fino al 31 luglio è possibile sottomettere gli abstract per la seconda conferenza annuale dei giovani neuroscienziati, in programma a Milano dal 14 al 16 novembre 2019.

SCOPERTE NELL’IPOTALAMO LE TRACCE DELLA MEMORIA

Lo studio pubblicato su Neuron scalfisce il dogma che colloca principalmente nell’ippocampo la formazione dei ricordi.
È possibile attivare o bloccare l’espressione della paura controllando selettivamente i neuroni ipotalamici che producono ossitocina. La scoperta di un team di ricerca europeo, rappresentato in Italia da noi del NICO – Università di Torino. Comprendere i circuiti nervosi che sottendono la memoria della paura può aiutare nel trattamento di disordini psichiatrici come l’ansia, in cui la paura si trasforma da risorsa per la sopravvivenza a fenomeno patologico.

10 giugno 2019