Italy-Japan approaches to neural regeneration

Italy-Japan approaches to neural regeneration
8 giugno 2022

600

Mostrare l'eccellenza della ricerca dei due Paesi sull'uso delle cellule staminali e della medicina rigenerativa per la riparazione neuronale. È l’obiettivo del webinar organizzato dal Science and Technology Office dell’Ambasciata d'Italia a Tokyo in collaborazione con il NICO - Università degli Studi di Torino, nella cornice dell’Italian Research Day 2022 (è possibile vedere il video dell'evento a fondo pagina) e del Memorandum di cooperazione nel campo della salute e delle scienze mediche tra il Ministero della Salute, del Lavoro e del Welfare del Giappone e il Ministero della Salute italiano.

Per il NICO intervengono la vicedirettrice prof.ssa Annalisa Buffo e il direttore prof. Alessandro Vercelli (Presidente Società Italiana di Neuroscienze - SINS).

15.50-15.54
Welcome and Opening Remarks - H.E. Gianluigi Benedetti (Ambassador of Italy to Japan)

15.54-15.58
Opening Greetings - Prof. Stefano Geuna (Rector of the University of Turin)

15.58-16.00
Introduction by the Moderator – Prof. Enrico Traversa (Scientific Counsellor, Embassy of Italy in Japan)

16.00-16.20
Functional rejuvenation of aged neural stem cells
Dr. Ryoichiro Kageyama (Director of the RIKEN Center for Brain Science)

16.20-16.40
Striatal neuron transplantation for cell replacement in Huntington's Disease: prospects and challenges
Prof. Annalisa Buffo (Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi, University of Turin)

16.40-17.00
The brain mechanisms for recovery after spinal cord injury
Prof. Tadashi Isa (Institute for the Advanced Study of Human Biology (ASHBi), Kyoto University)

17.00-17.20
Neural stem cell transplantation and stretch-growth: a combinatorial approach to address spinal cord lesions
Prof. Marco Onorati (Head of the Neural Stem Cell Lab, Department of Biology, University of Pisa)

17.20-18.00
Panel Discussion with the 4 speakers and Wrap-Up by the moderator Prof. Alessandro Vercelli, President of the Italian Neuroscience Society, Scientific Director of NICO, University of Turin.