Toshitaka Oohashi, Okayama University, Japan

seminars_2015

Friday, 12th June - h 14:00
Seminar room, NICO

The role of the extracellular matrix molecule Bral1in the nodes of Ranvier and action potential conduction
Toshitaka Oohashi, Department of Molecular Biology and Biochemistry
Okayama University, Japan

The hyaluronan and proteoglycan binding link proteins are key molecules in the formation and control of two types of perineuronal matrices in the CNS, the perineuronal nets and the specialized extracellular matrix at the node of Ranvier.
The physiological role of the link protein Bral1 in the perinodal matrix will be discussed.

Host: Daniela Carulli ​

download pdf

20 luglio 2018

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

16 febbraio 2019

Torino - 10th International Meeting STEROIDS and NERVOUS SYSTEM

Since 2001, this meeting represented an important event for basic and clinical researchers working on this emerging scientific topic. We will address state-of-the-art approaches in the field of steroids and nervous system, including behavior, epigenetics, genomic and non-genomic actions, the vitamin D, neurodegenerative and psychiatric disorders, and the interference among endocrine disruptors and steroid signaling.

Ricerca

Neurone o astrocita? Scoperto il gene che guida le staminali adulte nella scelta del loro destino.

Il gene COUP-TFI controlla che le staminali producano la giusta quantità di nuovi neuroni o astrociti. Un eccesso dei secondi è la conseguenza di processi infiammatori associati a patologie tra cui l’Alzheimer. La scoperta del team guidato da Silvia De Marchis, del nostro gruppo di Neurogenesi adulta.

13 luglio 2018