Toshitaka Oohashi, Okayama University, Japan

seminars_2015

Friday, 12th June - h 14:00
Seminar room, NICO

The role of the extracellular matrix molecule Bral1in the nodes of Ranvier and action potential conduction
Toshitaka Oohashi, Department of Molecular Biology and Biochemistry
Okayama University, Japan

The hyaluronan and proteoglycan binding link proteins are key molecules in the formation and control of two types of perineuronal matrices in the CNS, the perineuronal nets and the specialized extracellular matrix at the node of Ranvier.
The physiological role of the link protein Bral1 in the perinodal matrix will be discussed.

Host: Daniela Carulli ​

download pdf

16 febbraio 2019

Torino - 10th International Meeting STEROIDS and NERVOUS SYSTEM

Since 2001, this meeting represented an important event for basic and clinical researchers working on this emerging scientific topic. We will address state-of-the-art approaches in the field of steroids and nervous system, including behavior, epigenetics, genomic and non-genomic actions, the vitamin D, neurodegenerative and psychiatric disorders, and the interference among endocrine disruptors and steroid signaling.

Identificato un nuovo bersaglio per contrastare la SMA

L’inibizione della proteina JNK rallenta la progressione della malattia che colpisce i motoneuroni ed è la prima causa genetica di morte nell’infanzia. Lo dimostra uno studio pubblicato su Frontiers in Molecular Neuroscience dal nostro gruppo di ricerca guidato da Alessandro Vercelli, in collaborazione con l’Istituto Mario Negri di Milano. Chiarire i meccanismi molecolari alla base della SMA può aprire la strada allo sviluppo di nuove terapie.

24 ottobre 2018