Giovanni Petri - ISI Foundation, Torino

Data dell'evento: 14/06/2019
seminars_2019

Friday, June 14th - h 2:00 p.m.
Seminars Room, NICO
Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi
Regione Gonzole 10, Orbassano (TO)

Giovanni Petri - ISI Foundation, Torino

Brain functional shapes: how topology characterizes healthy and altered brain function

Topology, one of the oldest branches of mathematics, captures the concept of shape for spaces of arbitrary type and dimension. This allows to adopt some of its concepts to characterize and compare how the brain activity evolves and restructures itself.

In the talk, I will briefly introduce two topological techniques, persistent homology and Mapper, to illustrate what novel insights these new descriptive paradigms yield for the analysis of how the brain works at the functional, structural and genetic level.

As case studies, I will show how psychedelic drugs alter the shape of the landscape of brain activity leading to a radical reorganization of the hierarchies of functional circuits. I will also compare these results with those obtained in treated and untreated bipolar subjects, and during simple mental imagery experiments. Finally, using brain gene expression data, I will briefly describe recent work on the construction of a topological genetic skeleton highlighting differences in structure and function of different genetic pathways within the brain.

Host: Ferdinando Di Cunto

27 febbraio 2020

GLIAL CELLS-NEURON CROSSTALK IN CNS HEALTH AND DISEASE

University of Turin, Italy
The Workshop is aimed at PhD students and young Postdocs with the goal to promote a thorough understanding of the functions of glial cells in health and disease. The program includes lectures on the newest conceptual advancements and methodological approaches in the study of glial cells in synaptic functions, development and CNS diseases.

Deadline for registration: December 23, 2019.

29 novembre 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

15 novembre 2019

XXIX CONVEGNO GISN - Bari 2019

Il 16 e 17 novembre è in programma all'Università di Bari ‘Aldo Moro’ il 29° Convegno nazionale della G.I.S.N., l'associazione scientifica rivolta agli studiosi della morfologia del sistema nervoso.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Incoraggiare i giovani ricercatori dei laboratori in tutta Italia a incontrarsi, connettersi, collaborare e condividere uno spazio dove possano scambiare conoscenze e idee, stabilendo così collaborazioni tra gruppi. Torna per il secondo anno, con lo stesso l'obiettivo, l'appuntamento con Brainstorming Research Assembly for Young Neuroscientists - che ha ottenuto tra gli altri il patrocinio del NICO.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019