Stephanie Bielas, University of Michigan Medical School - USA

Data dell'evento: dal 09/12/2019 al 01/01/1970
seminars_2019
Evento annullato a causa degli scioperi del trasporto aereo in Francia.
Monday, December 9th - h 2:00 p.m.
Seminars Room, NICO
Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi
Regione Gonzole 10, Orbassano (TO)

Prof. Stephanie Bielas
Associate Professor of Human Genetics
Department of Human Genetics, The University of Michigan Medical School, Ann Arbor, MI, USA

Molecular Dissection of Cell Division Critical for the Developing Brain

Primary microcephaly is a neurodevelopmental disorder characterized by a severe reduction in brain size, generally attributed to a defect in neural progenitor cell proliferation. We recently identified Citron kinase (CIT) as a novel genetic basis of primary microcephaly.
CIT is a multidomain protein composed of a N-terminal kinase domain and C-terminal protein interaction domains that allow CIT to be incorporated into the contractile ring during cytokinesis.  We identified pathogenic missense variants that disrupt kinase activity, and truncating variants disrupt both CIT-dependent functions. This genotypic spectrum correlates with clinical severity, with missense variants associated with primary microcephaly with simplified gyral pattern and truncating CIT variants as the basis of micro-lissencephaly. These findings demonstrated that both CIT kinase and structural functions are required for neural progenitor cell cytokinesis, proliferation, and gyri formation.
During brain development, neural progenitor cytokinesis is characterized by baso-apical polarity. We hypothesize that CIT coordinates baso-apical polarized cytokinesis required to maintain neural progenitor multipotency. The molecular components that coordinate this cell biology remain unresolved but are important to understanding brain biology and pathogenesis of developmental disorders.
Our studies using in vitro human models of neurodevelopment and phosphoproteomics build on human genetics findings to make novel discoveries about normal human brain development and neuropathology of CIT-based microcephaly.

Hosts: Prof. Ferdinando Di Cunto, Dr. Enrica Boda

09 dicembre 2019

Stephanie Bielas, University of Michigan Medical School - USA

Evento annullato a causa degli scioperi del trasporto aereo in Francia.

11 dicembre 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

26 febbraio 2020

GLIAL CELLS-NEURON CROSSTALK IN CNS HEALTH AND DISEASE

University of Turin, Italy
The Workshop is aimed at PhD students and young Postdocs with the goal to promote a thorough understanding of the functions of glial cells in health and disease. The program includes lectures on the newest conceptual advancements and methodological approaches in the study of glial cells in synaptic functions, development and CNS diseases.

Deadline for registration: December 23, 2019.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

10 giugno 2019